استفاده از ظروف یکبار مصرف ممنوع شد

استفاده از ظروف یکبار مصرف ممنوع شد

استفاده از ظروف یکبار مصرف ممنوع شد ‌به گزارش ایسنا‌، عبدالرسول همتی با بیان اینکه اقدامات زیادی برای ممنوعیت استفاده از ظروف یکبارمصرف پلاستکی در بسته بندی مواد غذایی انجام شده اما نتیجه بخش نبوده است، گفت: با توجه به روند روبه رشد استفاده از این ظروف، موضوع به شکل ویژه در جلسه‌ای طرح و بررسی شد.

استفاده از ظروف یکبار مصرف ممنوع شد

او با اشاره به حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه، گفت: در این جلسه تاکید شد که باید به سمتی حرکت کرده و تلاش کنیم مردم ترجیح دهند برای تهیه آش و سایر غذاهای داغ، از ظروفی غیراز ظرف یکبارمصرف پلاستیکی استفاده کنند.با این که استفاده از این نوع ظروف ماننده ظرف خورشتی آلومینیومی برای مصرف کننده ها کار را اسان خواهد کرد ولی در نهایت باعث مریضی در انسان خواهد شد .

ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در شیراز

همتی گفت: در این نشست تمام ارگان‌های ذیربط در خصوص اقدام عملیاتی و فوری مبتنی بر ممنوعیت استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای مواد غذایی داغ در صنوف حساس نظیر آش فروشی‌ها و بیرون برها، اعلام آمادگی کامل کردند‌.

ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی

او ادامه داد: تشکیل کمپین اطلاع رسانی با محوریت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همکاری تمام سازمان‌های مرتبط، از مصوبات این نشست بود تا بتوان از تمامی فرصت‌ها برای ارتقاء آگاهی عمومی استفاده کرد.

همتی اضافه کرد: پس از اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، از ابتدای اسفند امسال، تیم ‌ های نظارتی مشترک، از صنوف مرتبط بازدید می کنند تا در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای عرضه مواد غذایی داغ، مراحل قانونی برخورد با متخلفان طی شود.

او با اشاره به اهمیت این موضوع یادآور شد: در این نشست‌ دادستانی نیز نسبت به برخورد با متخلفان بر اساس مستندات قانونی، اعلام آمادگی کامل کرد .

این مطلب را بخوانید: مزیت استفاده از ظروف آلومینیومی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هفته ملی مبارزه با سرطان از ابتدای بهمن آغاز می‌شود، گفت: این هفته فرصت مناسبی برای اطلاع‌رسانی در خصوص زیان‌های استفاده از ظروف یکبارمصرف پلاستیکی است.

ممنوعیت استفاده از ظروف و بطری‌های یک بار مصرف در ادارات خراسان رضوی

به گزارش ایسنا، علی میری در جلسه مشترک جامعه ایمن و کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی که در محل فرمانداری کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود، گفت: در کشور سالانه حدود ۲۰هزار نفر براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند، این درحالی است که به گفته مسئولان پنج تا هفت برابر کشته شده‌های تصادفات، اشخاص دچار معلولیت می‌شوند.

وی حوادث مربوط به حمل و نقل را سومین عامل مرگ و میر در استان و چهارمین عامل در کشور دانست و بیان کرد: به رغم اینکه این حوادث ممکن است به خاطر جاده، وسیله نقلیه و یا راننده باشد اما اگر هرکدام به درستی انجام شود حادثه رخ نمی‌دهد.

رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی شورای سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در هر کدام از حوادث نه تنها منجر به مرگ و میرهایی می‌شود بلکه مصدومیت‌ها و معلولیت‌هایی را به دنبال دارد، بیان کرد: به رغم اینکه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر در سال به علت حوادث در کشور مرگ و میر داریم اما معلولیت‌ها در حدود ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اجتماعی شدن سلامت در جامعه گفت: بدون شک یک فرد با رها کردن فاضلاب در معابر و یا ریختن نخاله‌های ساختمانی و زباله می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

میری با بیان اینکه تمامی افراد جامعه برای سلامت خود و جامعه باید احساس مسئولیت کنند، عنوان کرد: سایر نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد در تامین سلامت جامعه نیز دخیل هستند.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی حدود ۱۲۰۰ سازمان مردم نهاد شکل گرفته است، افزود: از این تعداد حدود ۶۵ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت فعال هستند.

وضعیت باقی مانده سموم و کودها در محصولات غذایی نگران کننده است

رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی شورای سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی در ادامه با اعلام اینکه کاشمر یکی از قطب‌های کشاورزی در استان معرفی شده است، به اجرای طرح پایش باقی مانده آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی در محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: حدود سه سال است که ۱۵ محصول کشاورزی انتخاب شدند تا باقی مانده سموم و کودها در آن‌ها پایش شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این پایش برای هشت محصول انجام می‌شود که شامل سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و خیار گلخانه‌ای و بوته‌ای، سیب درختی و پرتقال می‌شود، بیان کرد: هرچند نتایج این پایش به صورت محرمانه است اما نتایجی که می‌بینیم نگران کننده است.

میری با بیان اینکه اگر کشاورزان فاصله تولید تا عرضه را رعایت کنند و در این دوره سم پاشی انجام نشود به سلامت مردم کمک می‌کنند، افزود: هرچند بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌دهند سبزی به عنوان میوه مصرف شود اما اگر زمان سم پاشی به درستی صورت نگیرد این محصول به تهدیدی برای سلامت مردم تبدیل می شود.

کاهش ۵۲ درصد مرگ و میر با اصلاح رژیم غذایی

وی با اشاره به اینکه سلامت چهار بُعد دارد و تنها یک بخش جسمی و ابعاد دیگر شامل سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است، بیان کرد: فرد بیکار شاید سلامت جسمی داشته باشد اما از نظر روحی در سلامت نیست.

رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی شورای سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی همچنین به عوامل اجتماعی در سلامت اشاره کرد و گفت: عوامل اجتماعی بر سلامت از دهه ۱۹۹۰ در مجامع علمی و بهداشتی دنیا مطرح شد و یکسری عواملی را که بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارند مشخص گردید.

وی مسکن، درآمد، روابط اجتماعی و خانوادگی، سطح درآمد و… را تنها تعدادی از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانست و عنوان کرد: اکنون از هر  ۱۰۰ فوتی که در کشور اتفاق می‌افتد ۷۶ نفر به خاطر بیماری‌های غیر واگیر است.

میری سکته مغزی، فشار خون و وزن بالا را از جمله بیماری‌های غیر واگیردار دانست و بیان کرد: اگر رژیم غذایی اصلاح شود می توان ۵۲ درصد مرگ و میر را کاهش داد.

وی فشار خون بالا، توده بدنی بالا و تحرک ناکافی را از علل بعدی مرگ و میر در کشور دانست و افزود: تعداد بیماران دیالیزی تحت پوشش دانشگاه مشهد در چهار سال اخیر روند رو به رشدی داشته است.

مشاهده محصولات مانیسا : خرید ظرف یکبار مصرف عمده

۲۸۰۰ بیمار دیالیزی در مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی استان

رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی شورای سلامت و امنیت غذایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون بالغ بر ۲۳۰۰ بیمار دیالیزی تنها در منطقه تحت پوشش دانشگاه مشهد داریم، بیان کرد: اگر آمار دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، تربت حیدریه، گناباد و تربت جام و نیشابور را اضافه کنیم این آمار به ۲۸۰۰ بیمار افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر چند در سه سال اخیر تعداد دستگاه‌های دیالیزی روند رو به افزایشی داشته اما هنوز هم نیاز است، عنوان کرد: به رغم اینکه بیمارستان باخرز تاکنون افتتاح نشده اما از ۹ ماه قبل بخش دیالیز آن فعال است.

میری تعداد دستگاه دیالیز در بخش‌های دانشگاهی و خصوصی و خیریه تحت پوشش دانشگاه مشهد را بالغ بر ۶۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: متوسط هزینه هرجلسه دیالیز  ۳۰۰ هزار تومان است.

وی مصرف نمک بی رویه، چربی، کم تحرکی، دیابت، رژیم غذایی نامطلوب و… را از علل دیالیز دانست و اظهار کرد: هر بیمار در ماه نیازمند ۱۲ جلسه دیالیز است که هزینه‌ای بالغ بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دربر دارد.

وی با بیان اینکه هرچند این هزینه‌ها باید صرف آموزش فرزندان و اصلاح معابر، جاده و بسیاری از مسائل زیربنایی دیگر شود اما توسط خودمان به سمت نتایج عدم رعایت سلامتی می‌رود، بیان کرد: تا قبل از نوسانات ارزی هزینه احداث هر تخت بیمارستان ۴۵۰ میلیون تومان بود که اکنون بسیار افزایش یافته است.

مصرف ۲۲۵ هزار پلاستیک توسط ۵۰ درصد نانوایی‌های مشهد

رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی شورای سلامت و امنیت غذایی استان خراسان رضوی تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر را ده عامل خطر اول در ایران دانست و ادامه داد: یکی از موارد تهدید کننده سلامت مواد پلاستیکی از جمله لیوان‌های یک بار مصرف، بطری‌های آب معدنی و کیسه‌های نایلونی هستند که بسیار استفاده می‌شوند.

وی گفت: در این راستا براساس مصوبه اخیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان از ابتدای دی‌ماه ۹۷ سازمان‌های دولتی حق استفاده از ظروف و بطری‌های یک بار مصرف را ندارند.

میری نقش مواد پلاستیکی را در سلامت کاملا مشهود دانست و گفت: تنها در شهر مشهد بالغ بر ۲۵۰۰ نانوایی وجود دارد که اگر ۵۰ درصد این مراکز هر کدام روزی یک کیلوگرم نایلون مصرف کنند بالغ بر ۲۲۵ هزار پلاستیک روزانه وارد محیط زیست می‌شود.