توصیه پزشکان راجع به استفاده از ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

واقعیت امر این است كه امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف چنان متداول شده است، كه به سختی می ‌توان دنیای بدون ظروف یکبار مصرف‌ را مجسم كرد. آبمیوه فروشی ها، بستنی فروشی ‌ها، پیتزا فروشی ‌ها، سلف سرویس ادارات و دانشگاه ‌ها همگی به دلیل راحتی از این ظروف استفاده میکنند.

علاوه بر این پای این ظروف به میهمانی ‌های خانگی نیز باز شده است و بسیاری ترجیح می ‌دهند تا هنگام پخش غذای نذری و در مراسم هایی مانند جشن تولدهای كودكانه دردسر شستشوی ظرف را به‌ كلی از برنامه ی نظافت حذف كنند و از بشقاب و لیوان ‌های رنگارنگ پلاستیكی استفاده نمایند.

حال این امری طبیعی است كه وقتی كالایی این چنین جای خود را در سبد خانوار باز كند، با چند اطلاعیه بهداشتی مصرف آن محدود نخواهد شد، در مقابل استفاده صحیح از این پدیده حداقل كاری است كه می ‌توان نسبت به آن امید داشت.

ضمن اینكه استفاده از ظروف یك بار مصرف گاها محاسنی نیز به همراه دارد از جمله این محاسن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای مقاومت به مواد الکلی
  • صرف انرژی کمتر برای تولید
  • قابلیت شکل پذیری بالا با گستردگی متفاوت خواص فیزیکی
  • طرح پذیری
  • شفاف بودن

مهمترین توصیه های بهداشتی برای استفاده از ظروف یکبار مصرف

با توجه به گفته های بالا میتوان گفت که ظروف یکبار مصرف جایگاه ویژه ای برای خود در منازل و مکانهای اداری و… باز کرده اند، بنابراین اگر می‌خواهید از این ظروف استفاده کنید، بهتر است از توصیه ‌های بهداشتی و نحوه صحیح استفاده از این ظروف آگاهی کامل داشته باشید.

پخش ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

استفاده از ظروف شفاف فقط برای نوشیدنی ‌ها و غذاهای سرد توصیه میشود

اگر پیگیر برنامه ‌ها و خبرهای بهداشتی و سلامت باشید، حتماً هشدارهای وزارت بهداشت درباره ظرف یک‌ بار مصرف آلومینیومی و پلاستیکی را شنیده‌ اید و می ‌دانید ظرف یک ‌بار مصرف شفاف و بی‌ رنگ فقط برای غذاهای سرد مناسب است و نباید از آن نوشیدنی ‌ها و غذاهای داغ استفاده کرد.

هنگام ساخت ظروف شفاف، برای جلوگیری از شکنندگی از مواد پلاستیکی لایزر استفاده می ‌کنند، بنابراین هنگام شستشوی ظروف پلاستیکی نباید از وسایل یا مواد شیمیایی برنده و قوی استفاده نمود.

چرا که سطح داخلی یا خارجی این ظروف آسیب و یا خراش میبینند، که غیر قابل استفاده میشوند. به دلیل ترشح مواد شیمیایی درون بدنه پلاستیک به خارج، و همچنین اگر در این ظروف آب‌ جوش یا غذای داغ ریخته شود این مواد در ماده غذایی حل شده و وارد بدن می‌شوند. که این ترکیبات خطرناک هستند و ممکن است باعث بروز انواع سرطان شوند.

رنگی‌ ها خطرناک‌ ترند، چرا؟

این روزها ظروف یک‌ بار مصرف در طرح ‌ها و رنگ ‌های مختلف در بازار موجود میباشند. ممکن است انواع رنگی آن به نظرتان قشنگ‌ تر بیاید و تصمیم بگیرید برای پذیرایی از میهمانهایتان از این ظروف استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه مقاله: کاربردهای فویل آلومینیوم و موارد استفاده از آن

اما این را بدانید که استفاده از ظروف یک‌ بار مصرف رنگی احتیاط بیشتری را می‌طلبد، چرا که ظروف یک‌ بار مصرف مانند ظروف دیگر توانایی نگهداری رنگ را ندارند به همین علت هنگام ریختن غذای داغ یا چای در ظرف لایه ‌ای رنگ در غذا حل شده و وارد بدن می ‌شود. بنابراین توصیه میشود از انواع رنگی این ظروف به ویژه برای غذاهای داغ استفاده نشود.

ظروف سفید برای غذاهای گرم:

ظروف یک‌ بار مصرف سفید و فوم‌ دار برای خوراکی ‌های سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند اما نباید برای نوشیدنی ‌ها و غذاهای داغ مانند آش، چای و قهوه که دمای بالایی دارند از آن‌ ها استفاده نمود.

استفاده نادرست از ظروف پلی‌اتیلن (پلاستیکی) باعث آزاد شدن مواد آلی و ترکیب‌های شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ترکیب آن ‌ها با مواد غذایی شده، که مصرف آن برای سلامتی مضر است و ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی و بروز برخی بدخیمی ‌ها در افراد نیز شود.

خرید ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

بطری‌ های پلاستیکی آب را در فریزر برای انجماد قرار ندهید

 زیرا این کار باعث آزاد سازی سمی به نام دیوکسین از ظروف پلاستیکی می ‌شود. غذاهای فوری(Fast Food) و سوپ ‌ها باید از ظرف یک بار مصرف تخلیه و در ظروف دیگری گرم شوند.

فقط یک‌ بار از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید

بعضی ظروف آماده و بسته ‌بندی به شکلی هستند که بعد از گرم شدن در ماکروویو مورد استفاده قرار می ‌گیرند، این نوع ظروف را نباید بعد از یک‌ بار گرم کردن مجدداً در ماکروویو قرار داد چون گرمای شدید موجب انتقال مولکول‌ های پلیمری به غذا شده و ممکن است برای سلامت انسان مضر باشند.

نباید غذاهای خود را در ظروف پلاستیکی در ماکروویو گرم کنید مانند خرید ظرف تک پرسی و دو پرسی و …، این موضوع به خصوص در مورد غذاهای حاوی روغن و چربی اهمیت زیاد دارد. چرا که ترکیب «چربی و حرارت بالا و پلاستیک» باعث آزاد سازی دیوکسین به داخل غذا می‌ شود.

چرا استفاده از ورقه ‌های پلاستیکی برای پوشش غذا در موقع گرم کردن آن هم در ماکروویو توصیه نمیشود

و باید جدا خودداری شود از اینکار زیرا به راحتی مواد شیمیایی موجود آن به داخل غذا راه‌ یافته و سبب آلوده شدن غذا می‌ شود. بطری ‌های شیر و آب و پستانک‌ های نوزادان که از پلاستیک درست شده‌ اند می‌ توانند در مسمومیت کودکان نقش داشته باشد.

خرید ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

در نهایت

این که استفاده کنندگان از ظروف، باید توجه کافی داشته باشند و انواع ظروف یک بار مصرف را حتماً از مراکز معتبر که از مواد اولیه مرغوب و مطلوب استفاده می‌کنند؛ تهیه نمایند.

ظروفی که توصیه می شود، ظروف یک بار مصرف آلومینیومی و گیاهی تهیه شده از نشاسته ذرت اصلاح شده است، که بایستی با فرهنگ ‌سازی جای ظروف قبلی را بگیرد. این ظروف عاری از هر گونه اثرات مضر و عکس‌ العمل‌ های شیمیایی در تماس با مایعات و غذاهای داغ هستند و در برابر حرارت نیز مقاوم هستند.

گردآوری توسط: تولیدی مانیسا