بررسی سرطان زا بودن ظروف یکبار مصرف

بررسی سرطان زا بودن ظروف یکبار مصرف

از قدیم الایام در روزهای محرم، تمام کوچه و بازار پر میشد از دیگ ‌ها و سفره ‌های نذری، اما هنوز ظرف‌ ها و سفره ‌های پلاستیکی و یک‌ بار مصرف، جا باز نکرده بودند. اما، این روزها از هر کوچه و محل و مسجدی که بگذری بوی غذای نذری به مشام می ‌رسد، و ظروف یک‌ بار مصرف نیز هم یک پای نذری ها هستند، از لیوان ‌های چای داغ و شیر داغ گرفته تا کاسه‌ های آش و بشقاب ‌ها و ظرف ‌های مخصوص برنج و خورشت. در ایام محرم، هئیت‌ ها و تکایای زیادی انواع مختلفی از غذاها چون قیمه نثار، آش رشته و حلیم را پخته و در بین مردم به عنوان نذری توزیع می ‌کنند، اما در این بین رعایت برخی نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی ضروری است. مثلا قرار دادن نذری ها در ظروف یکبار مصرف که برای سلامتی مضر هستند و یا ریختن این ظروف بعد از خوردن نذری در خیابان و معابر توسط مردم، که باعث آلودگی های زیست محیطی میشود. در اینجا قصد داریم تا به بررسی سرطان زا بودن ظروف یکبار مصرف آلومینیومی بپردازیم که آیا واقعا ظروف یکبار مصرف سرطان زا هستند؟ و اینکه چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟

آیا حقیقت دارد که ظروف یکبار مصرف سرطان زا هستند؟

طبق آمار جهانی روزانه ۳٫۵ میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می ‌شود که سهم ایران در این تولید به ۴۰ هزار تن در روز می ‌رسد که این میزان ۱٫۱۵ درصد تولید زباله جهان است.همچنین بر اساس آمارهای ارائه شده هر فرد تهرانی به طور متوسط روزانه ۳ پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می ‌کند. درحالی که با مصرف نکردن یک کیسه پلاستیکی در هفته، در هر خانواده‌ ایرانی می ‌توان از مصرف حدود ۸۱۶ میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگیری نمود.همچنین طبق گفته ی اکثر متخصصین بهداشت و ایمنی غذا و خبرگزاری ها، مصرف ظروف یکبار مصرف با بروز سرطان های ریه، کبد و پروستات ارتباط مستقیم دارد. استفاده از این ظروف سبب تاثیر مستقیم بر سیستم های عصبی، قلب و دستگاه گوارش و ایجاد عصبانیت و خستگی مفرط نیز می شود. از اثرات سوء این ظروف میتوان به سقط جنین و تولد نوزادان ناقص در زنان باردار که مصرف کننده دائم مواد غذایی آغشته به دیوکسین هستند نیز اشاره نمود. وقتی غذا داخل این ظروف ریخته می ‌شود، بسیاری از مواد موجود در این ظروف به غذا منتقل شده و می ‌تواند موجب آزاد شدن مواد آلی و ترکیبات شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آن ‌ها به داخل مواد غذایی شود که مصرف آن‌ ها برای سلامتی مضر است.

ظروف یکبار مصرف خرید

مشاهده محصولات مانیسا : خرید فویل آلومینیومی

راه حل کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و جلوگیری از بیماری ها چیست؟

طبق آمارها و گزارش های ارائه شده از برخی خبرگزاری ها و همچنین مطالب مهم ذکر شده توسط متخصصین، در حال حاضر ایران یکی از ۱۰ کشور اول دنیا در استفاده از ظروف یکبار مصرف است، به همین دلیل راه حل ها و نکات مهم و مناسبی را پیش روی همه قرار داده اند که مطمئنا با رعایت این نکات میتوان هم به سلامتی خودمان کمک کنیم و هم به حفظ محیط زیست.

راه حل ها و نکات مهم در خصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف

  • اولین و مهمترین نکته ای که باید بدانید این است که از ظروفی استفاده کنید که دارای پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) باشند. و مناسب ترین ظروف برای نگهداری مواد غذایی ظروف شیشه ای (پیرکس)، استیل، چینی سالم بدون ترک خوردگی و لب پریدگی، به جای ظروف یکبار مصرف است.

 

  • تا حد امکان بهتر است از ظروف یک بار مصرف استفاده نشود. لذا، در صورت نیاز، از ظروف یک بار مصرف گیاهی استفاده کنید. چرا که این ظروف مزایای زیادی دارند از جمله ی این مزایا میتوان به تجزیه ‌پذیر بودن و سازگاری با محیط زیست، تولید شده از منابع اولیه تجدید پذیر و عدم وابستگی به مواد اولیه نفتی، بدون هیچ ‌گونه آثار تخریبی بر محیط زیست پس از تجزیه شدن در خاک و مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید اشاره نمود.

 

  • ظروف یک بار مصرف بی‌ رنگ و شفاف فقط برای غذا و نوشیدنی ‌های سرد مناسب هستند. و ظروف یک بار مصرف سفید و فوم دار برای مواد غذایی سرد و گرم ( با دمای پایین تر از ۶۰ درجه) مناسب هستند. و برای مواد غذایی داغ بهتر است از فویل ‌های آلومینیومی استفاده کنید.

 

  • از لیوان‌ های کاغذی (گیاهی) برای مایعات گرم استفاده کنید. چرا که این ظروف به طور معمول از نشاسته ذرت، گندم و سیب زمینی تهیه می ‌شوند. به همین دلیل مواد شیمیایی و سمی کمتری داشته و طی چندین ماه در خاک نیز تجزیه می ‌شوند. هرگز از بطری‌ های پلاستیکی استفاده شده آب معدنی برای تهیه یخ استفاده نکنید. زیرا باعث خروج مواد سرطان زای جداره بطری به درون آب می ‌شود.

ظروف یکبار مصرف قیمت

مشاهده محصولات مانیسا : تولید ظرف تک پرس آلومینیومی

نتیجه گیری

استفاده از ظروف یکبار مصرف باید متناسب با نیازی که وجود دارد، باشد، بدین معنی که به طور قطع گفته نمیشود که ظروف پلیمری ضرر رسان هستند بلکه بستگی به این دارد که چه مواد غذایی را در این ظروف استفاده می کنیم. مثلا، زمانی می توان از ظروف پلیمری استفاده کرد که دمای ماده غذایی مصرفی زیر ۶۰ درجه سانتیگراد باشد پس در نتیجه برای مصرف آب یاشربت هم می توان از این ظروف استفاده نمود. تمام ظروف پلی استایرینی که مهر استاندارد و تاییدیه های سازمان غذا ودارو دارند سمی و یا مشکل بهداشتی ندارند، فقط در این میان، هستند افرادی که این ظروف را در کارگاههای (زیر زمینی) که مجوزهای رسمی ندارند و با کیفیت پائین از مواد بازیافتی و ضایعات پلاستیکی آن هم با قیمت ارزان، تولید و به بازار عرضه میکنند. که این گونه ظروف فاقد ارم استاندارد و سازمان غذا و دارو هستند و برای سلامتی مضر میباشند. به همین دلیل در این خصوص از طرف وزارت بهداشت به مردم تاکید شد که در صورت مشاهده ی هر گونه خطری که سلامت مردم را تهدید میکند، مشاهده ی استفاده از ظروف نامناسب در هر مکانی و هر گونه تخلف و یا دارا بودن هر نوع شکایتی میتوانند با شماره ۱۴۹۰ تماس گرفته و اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

کلام آخر اینکه

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.