همه چیز راجع به ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف گیاهی یکبار مصرف

چندین سال است که ظروف یک‌ بار مصرف به صورت خواسته و ناخواسته مهمان سفره و زندگی ما شده است. تا چند سال پیش که استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی هنوز در میان مردم متداول نشده بود، مردم نذری ها و ذخیرهسازی مواد غذایی خود را در کاسه های فلزی و یا ملامین انجام میدادند، اما امروزه به علت راحتی استفاده از ظروف یک بارمصرف، تولید این ظروف افزایش یافته است. به طوریکه طبق آخرین آمار در سال۲۰۱۶، میزان تولید پلاستیک ۳۳۵ میلیون تن برآورد شده است و این در حالی‌ است که تنها ۱۰ درصد از پلاستیک‌ های تولیدی بازیافت می‌ شوند. که این امر خود موجب بروز مشکلاتی نظیر به خطر انداختن سلامت، تخریب محیط زیست و آسیب به اقتصاد کشور نیز میباشد. حال با توجه به مشکلاتی که در خصوص ظروف یک‌ بار مصرف پلاستیکی تقریبا وجود دارد، سعی می شود تا ظروفی جایگزین ظروف پلاستیکی شود که کمترین آسیب را به سلامتی و محیط زیست بزند پس باید به سمت استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی رفت.

 

یکبار مصرف گیاهی

 

ظروف یکبار مصرف گیاهی و مواد تشکیل دهنده ی آنها

ظروف یک‌ بار مصرف گیاهی، متشکل از مواد طبیعی گیاهی نظیر نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم میباشند. نشاسته به طور طبیعی یک پلیمر گیاهی ضعیف است که خاصیت هیدروفیلی (آب دوست) دارد، پس باید به پلیمر قوی تبدیل شود، افزودن اسیدهای چرب گیاهی مانند استاریک اسید و اولئیک اسید باعث تغییراتی در ترکیب اولیه میشود و با تشکیل گروه استری با زنجیره طویل کربنی خاصیت آب گریزی ایجاد میکند. این ظروف اثرات سوء زیست محیطی ندارند به دلیل قابلیت تجزیه ی سریع در خاک، و چون در این ظروف کنشی بین ماده غذایی و ظرف وجود ندارد بنابراین می ‌توان از آن‌ ها برای انواع غذاها و مایعات گرم و حتی روغنی استفاده کرد. در ظروف یک ‌بار مصرف گیاهی به دلیل ماهیت مواد تشکیل دهنده گیاهی (به طور عمده) نشاسته، مواد سمی شیمیایی وارد غذا نمی‌شود و سلامت افراد را نیز تهدید نمیکند ضمن این که این ظروف در خاک و طی مدت حداکثر ۶ ماه به چرخه طبیعت باز میگردند.

مشاهده محصولات سایت مانیسا : خرید ظرف یکبار مصرف 

 

ظروف گیاهی

 

مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی

میتوان گفت پلیمرهای گیاهی نسبت به ظروفی که با پلاستیک های معمول ساخته می شوند از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند. این ظروف در مایکروفر قابل استفاده اند، و برخلاف پلی استایرن که استفاده از آن در دمای بالاتر از ۶۵ درجه مجاز نیست، دمای ۹۰ تا ۱۰۰درجه سانتی گراد را به راحتی میتوانند تحمل کنند. که از مزایای این ظروف میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

_       دوره ی تجزیه پذیری این ظروف کوتاه است، زمان برگشت این ظروف به طبیعت ۵ تا ۶ ماه آن هم بدون هیچ آسیب زیست محیطی می باشد.

 

–       عاری از هرگونه اثرات مضر مواد پلاستیکی به دلیل تماس با غذای داغ.

 

–       بدون هیچ گونه آثار تخریبی بر محیط زیست پس از تجزیه شدن در خاک.

 

–       تهیه شده از منابع اولیه تجدید پذیر سالانه.

 

–       عدم وابستگی به مواد اولیه نفتی و تقویت و توسعه ی صنایع کشاورزی.

 

–       مصرف انرژی کمتر در فرایند تولید.

 

–       امکان استفاده در صنایع بسته بندی غذایی صنایع کشاورزی، اسباب بازی کودکان و مصارف پزشکی

 

ظرف گیاهی تک پرسی

 

معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی

از معایب این ظروف می  توان به این نکته اشاره کرد که ممکن است در صورت ریختن مایعات در این ظروف کمی بوی نشاسته حس شود که به دلیل استشمام همزمان احساس می  شود مزه مایعات تغییر کرده است، البته این بو اندک است و ممکن است تنها برخی از افراد متوجه آن شوند.

چگونه از سالم بودن ظروف یکبار مصرف گیاهی مطمئن شویم؟

۱- باید دقت شود تا ظروف سطح یکنواختی داشته باشند.

۲- هنگامی که جلوی نور گرفته می ‌شوند رگه رگه نباشند و تیرگی و لکه سیاه در آن ‌ها مشاهده نشود. در این صورت می ‌توان از سلامت این ظروف مطمئن شد.

 

ظروف گیاهی بامبو

 

نتیجه اینکه:

با توجه به مشکلاتی که در خصوص ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به آنها اشاره شد، بايد براي سلا‌متي خود به سمت استفاده از ظروف گیاهی برویم. چرا که ظروف گیاهی بر خلاف ظروف پلاستیکی مانند ظرف خورشتی ، ظرف کبابی و ظرف تک پرسی برای سلامتی انسان مضر نمی باشند، باعث تخریب محیط زیست نمی شوند و به اقتصاد کشور نیز کمک می کنند.

مطالعه مقاله توصیه ی پزشکان راجع به استفاده از ظروف یکبار مصرف از سایت مانیسا

 

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.