ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در کشور های مختلف

کشورهایی که قرار است در آنها طرح ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف به اجرا درآید

کشورهایی که قرار است در آنها طرح ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف به اجرا درآید

همه ی ما می دانیم که تجزیه ظروف پلاستیکی و کیسه ‌های یکبار مصرف در طبیعت می تواند تا چهار قرن طول بکشد و اینکه مواد شیمیایی موجود در آنها نیز می‌ تواند از طریق خاک وارد آب، گیاهان و چرخه غذایی شود، لذا می تواند صدمات جبران ‌ ناپذیر بهداشتی و اقتصادی برجای بگذارد. با وجود تمام این ‌ها در برخی کشورها سالانه حدود هزاران تن پلاستیک و زباله تولید می‌ شود که ایران نیز جزو ۱۰ کشور پر مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا است. همچنین اقیانوس‌ ها و دریاها سرشار از زباله شده اند و بیش از ۸۰ درصد این زباله ‌ها را پلاستیک ها تشکیل می دهند.
به همین دلیل آلودگی پلاستیکی که از آن به عنوان «آلودگی سفید» یاد می‌ کنند طی چند دهه اخیر تبدیل به یکی از معضلات زیست محیطی شده تا جایی که شعار امسال روز جهانی محیط زیست «مبارزه با آلودگی پلاستیکی» انتخاب شد. حال شاید بهترین راه برای جلوگیری این نوع آلودگی زیست محیطی که روز به روز در حال افزایش است، ممنوع کردن استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی است، که در برخی از کشورها این طرح قرار است به اجرا درآید. در ادامه می خواهیم شما را با این کشورها آشنا کنیم، با ما همراه باشید…

مشاهده دیگر محصولات مانیسا : خرید ظرف یکبار مصرف

ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف

در کدام کشورها قرار است استفاده از ظروف یکبار ممنوع شود؟

کاستاریکا، نخستین کشوری که استفاده از ظروف یکبار مصرف را ممنوع کرد
نخستین کشوری که به عنوان پیشگام در زمینه مقابله با آلودگی اقیانوسها و رها سازی انبوه مواد پلاستیکی در تالابها، در راه ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف گام نهاد. که این اقدامی بزرگ است در مسیر حیاتی برای زمین و حفظ محیط زیست، به طوریکه دیگر خبری از پلاستیکهای رها شده در محیط زیست این کشور نخواهیم شنید. این کشور شاید در دنیای علم و فناوری حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد، اما قرار است به اولین کشوری در جهان تبدیل شود که استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می کند که این خبر خوشی برای زمین است. خبر خوب دیگر این است که این کشور نه تنها استفاده از کیسه های پلاستیکی یا بطری نوشابه و آب معدنی را ممنوع کرده است، بلکه خط قرمز بزرگی بر روی عنوانهای دیگری نظیر بشقاب، چنگال و سایر لوازم مشابه پلاستیکی یکبار مصرف دیگر هم نیز کشیده است. که قرار است از سال ۲۰۲۱ قانون منع استفاده از ظروف یکبار مصرف در کاستاریکا به مرحله اجرا درآید.

انقلاب اتحادیه اروپا برای ممنوع کردن استفاده ظروف پلاستیکی

در کشورهایی نظیر ایتالیا، بلژیک و ایرلند به دنبال وضع مالیات، استفاده از کیسه های پلاستیکی ۹۴ درصد کاهش یافته است و اخیرا فرانسه هم با اعلام ممنوعیت استفاده از مواد پلاستیکی به این جرگه پیوسته است. بطوریکه در همین حال تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف در فرانسه باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی در ساخت این نوع ظروف از مواد بیولوژی استفاده کنند که قابلیت تجزیه پذیری را داشته باشند.
کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه مه ۲۰۱۸ میلادی پیش‌ نویس طرحی برای کاهش مواد پلاستیکی در زباله را آماده کرده بود. که طبق این طرح، قرار شده بود فروش اقلامی مانند قاشق، چنگال، چاقو و نی‌ پلاستیکی یک‌ بار مصرف در کشورهای اروپایی ممنوع شود. و استدلال آنها برای این طرح این بود که ۸۰ درصد ضایعات دریاها را پلاستیک ها تشکیل می دهند، که با اجرا نمودن طرح ممنوعیت اسفاده از ظروف پلاستیکی می توانیم گام بزرگي در جهت كاهش ميزان استفاده از پلاستيك هاي يكبار مصرف به نفع اقتصاد، اقيانوس ها و در نهايت بدن هايمان برداریم.
چرا که پلاستيك هاي يكبار مصرف به دليل تجزيه پذيري كُند، مشكل به خصوصي براي اقيانوس ها در سراسر جهان هستند. تاثيرات استفاده از پلاستيك هاي يكبار مصرف را مي توان در گونه هاي مختلف از جانداران همچون وال ها، لاك پشت ها و پرندگان جستجو كرد و همچنين غذاهاي دريايي كه در نهايت از زنجيره غذايي انسان ها سر در مي آورد.

مشاهده دیگر محصولات مانیسا : قیمت ظرف یکبار مصرف دو پرسی

ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در کشورها

 

کانادا، کشوری که ممنوعیت استفاده از ظروف یک بار مصرف را از سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد کرد

نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، می گوید که دولت او استفاده از ظروف یکبار مصرف که شامل کیسه ها، نی و کارد و چنگال پلاستیکی می شود را تا سال ۲۰۲۱ ممنوع خواهد کرد. چرا که بنا به گفته ی سازمان محیط زیست کانادا، کانادایی ها هر روز بیش از ۳۴ میلیون کیسه ی پلاستیکی را دور می ریزند و اغلب این مواد پلاستیکی در محل های دفن زباله قرار گرفته، که هزاران سال تجزیه و از بین رفتن آنها زمان می برد. دولت کانادا درباره این موضوع تحقیق خواهد کرد که کدام آیتم ها باید ممنوع شوند که در این زمینه از مدل انتخابی اتحادیه اروپا که در ماه مارس برخی اقلام پلاستیکی مانند کارد و چنگال و بشقاب را ممنوع اعلام کرد، پیروی خواهد کرد. همچنین طرح هایی را منتشر خواهند کرد که به موجب آنها شرکت های تولید و فروش محصولات پلاستیکی را ملزم می نماید که در قبال بازیافت زباله های پلاستیکی خود مسئولیت داشته باشند.
نتیجه گیری
پلاستیک‌ ها، ظروف و انواع دیگر مواد پلیمری دور ریخته شده، جدا از مشکلات زیست محیطی، مشکلات بهداشتی و اجتماعی، عوارض اقتصادی فراوانی نیز به همراه دارند. به همین دلیل راهکارهای استراتژی تولید پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر و پیدا کردن جایگزین مناسب برای این نوع ظروف و همچنین آموزش و اطلاع رسانی برای تغییر الگوی مصرف و کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی می تواند راه حل مناسبی باشد برای جلوگیری از مشکلات ذکر شده. لذا کشورهایی چون کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلستان و اتحادیه اروپا در نشست گروه G7 در Charlevoix – Que، منشور آلاینده های پلاستیکی در اقیانوس ها را امضا نمودند و بر سر یافتن راهی برای مقابله با زباله های پلاستیکی دریایی موافقت کردند. که همه این کشورها به خنثی‌ سازی آلودگی های پلاستیکی روی ‌آورده اند؛ و برخی از آنها قوانینی برای کاهش مصرف پلاستیک نیز تصویب کرده‌ اند.

ظروف یکبار مصرف ممنوع شد

مطالعه مقاله ظروف یکبار مصرف لوکس از سایت مانیسا

کلام آخر اینکه
مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.