کشورهایی که بالاترین میزان مصرف ظروف یکبار مصرف را دارند

بالاترین میزان مصرف آب در دنیا

همانطور که میدانید ظروف یکبار مصرف آلومینیومی و یا پلاستیکی و … ظروفی هستند که زیاد در جوامع امروزی مورد استقبال قرار گرفته و همه روزه استفاده از آن در حال افزایش است آن هم به دلیل مزایایی مثل وزن سبک و راحتی حمل و نقل آنها، متنوع بودنشان در طرح و رنگ و قیمت مناسب که در همه جا و در هر مراسمی میشود از آنها استفاده نمود. حال نکته مهم در رابطه با این ظروف، آسیب رساندن آنها به محیط زیست است چرا که وقتی آنها را در طبیعت رها میکنیم چند قرن زمان میبرد تا تجزیه شوند و ریختن آنها در طبیعت باعث انباشت کلی آشغال پلاستیکی و در نتیجه آسیب به محیط زیست میشود. و متاسفانه کشورهایی زیادی هستند که سالانه هزاران تن از این ظروف را تولید کرده و باعث انباشت آنها در طبیعت توسط مردم میشوند که در ادامه بیشتر درباره ی این موضوع بحث خواهیم کرد.

کدام کشورها با سوء مدیریت باعث تولید زباله های پلاستیکی میشوند؟

معضلی که این روزها گریبان گیر جوامع شده، رفع آلودگی محیط‌ زیست است که تقریباً از دو دهه قبل با ورود بی ‌رویه مواد پلاستیکی غیرقابل بازگشت به طبیعت شروع شده است. احتمالاً کمتر محله و کوچه و یا نقطه ای از شهر هر کشوری را بتوان یافت که در آنجا ظرف پلاستیکی و یا کیسه پلاستیکی وجود نداشته باشد. و یا طبیعت هر شهر و کشوری که وقتی برای تفریح و استراحت به آنجا میروند باید شاهد زباله هایی باشند که طبیعت را نازیبا و آلوده کرده اند و به همین دلیل این نوع آلودگی پلاستیکی را “آلودگی سفید” نامیدند

مشاهده محصولات مانیسا : ظروف دو خانه آلومینیومی

ظرف یکبار مصرف

بیشترین پلاستیک به ازای هر نفر

حال طبق آمارPlastics Europe»» کشورهایی که عضو قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) یعنی آمریکا، کانادا و مکزیک هستند بیشترین پلاستیک را به ازای هر نفر تولید می‌کنند. پس از آن، کشورهای اروپایی و ژاپن در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. در همین راستا بیشترین ضایعات پلاستیکی مثل لیوان های یکبار مصرف، بطری های نوشابه و یا بسته بندی مواد غذایی نیز توسط آمریکا و کشورهای اروپایی تولید میشود. همچنین ژاپن نیز یکی از تولید کنندگان و مصرف‌ کننده اصلی پلاستیک و بسته ‌بندی‌ های پلاستیکی است که میزان پلاستیک تولید شده در ژاپن به ازای هر نفر بیشتر از چین یا دیگر کشورهای آسیایی است و این در حالی است که بیشتر پلاستیک‌ های تولید شده به این کشور صادر شده و مقدار زیادی هم نیز در داخل ژاپن توسط مردمش به مصرف می ‌رسد.

مشاهده محصولات مانیسا : تولید ظرف خورشتی آلومینیومی

بیشترین تولید سالانه ظروف یکبار مصرف

کشور دیگری که بیشترین تولید سالانه را به خود اختصاص داده، کشورمان ایران است که طبق آمارها به صورت روزانه ۵۰۰ تن و سالانه بیش از ۱۸۵ هزار تن ظروف یکبار مصرف را تولید میکند و در کنار آن هر شهروند ایرانی ممکن است روزانه مواد پلاستیکی زیادی را وارد طبیعت کند و این امر باعث شده تا ایران جزو کشورهای پر مصرف ظروف پلاستیکی شود و در نتیجه بین کشورهایی که باعث آلودگی زیست محیطی ناشی از ظروف پلاستیکی شده است نیز قرار گیرد.

از دیگر کشورهایی که تولید زیاد و مصرف بی رویه ظروف پلاستیکی را دارند کشورهای چین، اندونزی، فیلیپین و کشورهای آفریقایی مثل مصر و نیجریه هستند و اینکه نمی توانند تولید و انباشت زباله های پلاستیکی را مدیریت کنند تا به طبیعت آسیب نرسانند.

میزا ممصرف ظروف یکبار مصرف

مطالعه مقاله بررسی ظروف چند خانه آلومینیومی یکبار مصرف از سایت مانیسا

در نهایت

باید گفت که اکثر جوامع امروزی طرفدار این ظروف هستند و دنیا میتواند جای بهتری شود اگر همین جوامع و مردم برخی مسائل را در رابطه با تولید و مصرف ظروف یکبار مصرف رعایت کنند. مثلا تولید کنندگان سعی کنند ظروفی را تولید کنند که کمترین آسیب را به مردم و محیط زیست وارد نماید مثل ظروف گیاهی، دولت مردان از طریق اطلاع رسانی همگانی به مردم استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف را آموزش داده و با ترغیب و تشویق از آنها بخواهند برای حفظ محیط زیست تلاش کنند و اینکه مردم نیز به دنبال فرهنگ سازی خود باشند یعنی در کنار اینکه از این ظروف استفاده میکنند، آنها را در طبیعت رها نکرده و زمین را از آلودگی های پلاستیکی نجات دهند تا بتوانند محلی پاک و سالم را برای سکونت جوامع و نسل های آینده بسازند.