حواشی استفاده از ظروف یکبار مصرف در جامعه

حواشی استفاده از ظروف یکبار مصرف در جامعه

اگر دقت کنیم دلایل زیادی وجود دارد برای استفاده از پلاستیک و ظروف یکبار مصرف در جوامع کوچک و بزرگ که مهمترین شان را در اینجا بازگو می کنیم

حواشی استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و آلومینیومی در جامعه

امروزه برخی افراد هستند که با مطالعه برخی مقالات غیر معتبر در زمینه پلاستیک و ظروف یکبار مصرف آلومینیومی موضعی غیر منصفانه می گیرند و بر این عقیده ان که ظروف یکبار مصرف مضر هستند و نباید از آنها استفاده کرد در حالی که با توجه به مزیت هایی که دارند مثلا : راحتی ، بهداشت ، حمل و نقل آسان و … و همچنین مصرف زیاد این محصولات در جامعه و از طرف دیگر اشتغال زایی در کشور می بایست فرهنگ سازی استفاده از ظروف یکبار مصرف را آموزش داد ، همچنین می توانیم بجای ارائه تبلیغات منفی که باعث تشویش اذهان عمومی می گردد ، فضای مناسب کسب و کار در جهت افزایش کیفیت ظروف یکبار مصرف ایجاد کنیم و در پی آن رقابت سالم بین تولید کنندگان مجاز و جلوگیری از تولید محصولات بی کیفیت و غیر بهداشتی ، همچنین آموزش صحیح استفاده از انواع ظروف یکبار مصرف ماننده ظرف تک پرس آلومینیومی به جای منع استفاده از آنها .

برخی خبرنگاران نظرات متفاوتی درباره ی استفاده از ظروف یکبار مصرف دارند که برخی مثبت است و برخی منفی ، منفیاز آن جهت که زیست محیطی ها معتقدند ظروف یکبار مصرف زیان هایی برای طبیعت و همچنین سلامت انسان ها دارد ،مثبت از این نظر که تولید این محصولات کامل کننده روند تولید در هر کشوری است ، بنابراین بازار بزرگ و اشتغال زایی که در این حوزه شکل گرفته است را نمی توان نادیده گرفت .

سابقه ی تولید ظروف یکبار مصرف در ایران به حدود ۳۰ سال پیش  بر می گردد که  تنها با شروع  به کار یک کارخانه آغاز شد اما رفته رفته به تعداد این شرکت ها و کارخانه ها افزوده شد که امر مهمی در اشتغال زایی و ارزآوری در کشور می باشد که شاغلان این عرصه به بیش از ۳۰ هزار نفر می رسند .

ظروف یکبار مصرف

رئیس انجمن تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف بیان کرد :

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف با توجه به تغییرات روش زندگی مردم در ایران و لازمه ی استفاده از این ظروف نمی توان آنها را نادیده گرفت و با ایجاد مطالبی مبنی بر سرطان زایی این محصولات بازارشان را خراب کنیم . که این مقام مسئول معتقد است فرمول های علمی در این میان وجود دارد که با ارائه آنها به سازمان غذا و دارو تا حدودی می توان آنها را نسبت به سالم بودن کار بسیاری از تولید کتتدگان ظروف آلومینیومی و پلاستیکی متقاعد کرد .

در این بین نکاتی وجود دارد ، آن هم اینکه هر چیزی مصرف زیاد آن باعث  بیماری و مضر می باشد . همچنین این نکته هم وجود دارد که استفاده از مواد کهنه و غیر قابل استفاده است که محصولات این چنینی را دردسر زا می کند ولی استفاده از مواد نو و استاندارد مشکلی ایجاد نمی کند چون گستردگی این محصولات در کشور به اندازه ای است که هیچ صنعتی بی نیاز از آن  نیست مثلا : کل صنعت شیرینی و شکلات ، لبنیات و بستنی و … به این حوزه وصل هستند بدون اینکه برایشان مشکلی ایجاد

شود .

مشاهده محصولات مانیسا : قیمت ظرف یکبار مصرف

دغدغه ی اصلی و نگرانی ها در مورد این ظروف تنها مربوط به تندرستی انسان ها نیست بلکه مربوط به تخریب محیط زیست است .

امروزه مشکلات زیست محیطی روند رو به رشدی را طی می کند که فعالان محیط زیست ایده های متنوعی را در این راستا ارائه می کنند و نکته حائز اهمیت این است که نباید تمام مسئولیت حفظ محیط زیست را بر دوش فعالان آن بگذاریم و با این بهانه از زیر بار مسئولیت شهروندی شانه خالی کنیم وظیفه همه ی شهروندان یک کشور است که جلوی تخریب زمین و طبیعت شان را بگیرند ، بهترین راهکار هم در این راستا دفع صحیح زباله ها می باشد و جمع آوری زباله ها از مناطق ریخته شده .

متاسفانه برخی شهروندان عزیز پس از مصرف ظروف یکبار مصرف آنها را در معابر یا جوی های آب می اندازند که به دلیل سبک بودنشان باد آنها را جابجا کرده و در همه ی مناطق شهر پراکنده می شوند و باعث نازیبا شدن شهرمان می شوند .

پس با استفاده صحیح از این ظروف ، عدم مصرف گرایی بی رویه و توجه ویژه به امر تفکیک زباله ها ، با باز گزداندن ظروف یکبار مصرف به چرخه تولید نقش بزرگی را می توانیم در اقتصاد جامعه ایفا کنیم .

مطلب آخر اینکه مهمترین چیزی که باعث تاثیرگذاری هر چه بیشتر در جوامع خواهد شد شهروندان آن جامعه هستند که باید کار را دست بگیرند .

در سال های نه چندان دور بسیاری از مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف برایشان اهمیت نداشت که آنها را کجا رها می کنند و پس از پایان مراسم های حسینی در خیابان ها شاهد تصاویر زشت مملو از ظروف پلاستیکی بودیم . ولی اخیرا بی توجهی به رها کردن ظروف در خیابان ها کمتر دیده می شود ، گواه این مدعا هم طبق گفته خبرها در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی می باشد که شهروندان داوطلب کیسه به دست در حال جمع آوری ظروف یکبار مصرف بودند .

مهمترین مساله در اینجا این است که مردم خودشان محله ها را برای برگزاری مراسم ها آماده می کنند و همه چیز در نهایت نظم به پایان می رسد و درس بزرگی که در اذهان باقی می ماند این است که چطور شهر می تواند جای بهتری برای زندگی باشد ، اگر وتنها اگر مردم بخواهند و مدیران محیط را فراهم کنند درسی می شود که می توان هر سال آ نرا بهتر مرور کنیم .

مقاله استفاده از ظروف یکبار مصرف ممنوع شد را از سایت مانیسا بخوانید