میزان مصرف ظروف یکبار مصرف در ماههای قمری نسبت به دیگر ماهها

میزان مصرف ظروف یکبار مصرف در ماههای قمری نسبت به دیگر ماهها

همانطور که میدانید ماههای قمری ۱۲ ماه هستند که عبارتند از محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی (ربیع الاخر)، جمادی الاول، جمادی الثانی (جمادی الاخر)، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه می باشد. که مسلماً استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه رمضان و ماههای حرام قمری که شامل ماه محرم، ذیقعده و ذیحجه می باشد افزایش می یابد و مردم برای نذری، و یا مهمانی های حج و افطاری دادن از انواع ظروف یکبار مصرف به وفور استفاده می کنند. در اینجا می خواهیم به نکاتی در رابطه با استفاده این ظروف و علت افزایش استفاده این ظروف در ماههای قمری نسبت به سایر ماهها بپردازیم.

ظرف یکبار مصرف

بازار داغ استفاده از انواع ظروف یکبار مصرف در ماههای قمری

محرم؛ یکی از ماههای قمری حرام که مردم در این ماه سعی می کنند از دعوا و نزاع و … دوری کنند. ماهی که افراد بسیاری با انجام رسوماتی نظیر نذری دادن و کمک به نیازمندان مخصوصاً در شب های تاسوعا و عاشورای حسینی، اَدای دِین کرده و با این کار به خواسته هایی که از درگاه خداوند متعال طلب کرده اند، می رسند. حال در زمان های گذشته انجام این رسومات و نذری دادن به شیوه سنتی در بین مردم رواج داشته، بدین معنی که برای نذری و نوشیدنی از ظروفی مانند مس، چینی و یا روی استفاده می کردند. که این ظروف انتخاب مناسبی برای نگهداری غذا، بدون اثرات زیست محیطی بوده است. اما با پیشرفت صنعت و تكنولوژی و تغییر شیوه ی زندگی مردم، ظروف یکبار مصرف به بازار آمد و جای دیگر ظروف گرفت که استفاده مردم از این ظروف به جای ظروف دیگر رواج پیدا کرد.

مشاهده محصولات مانیسا : خرید ظرف یکبار مصرف عمده

استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه رمضان

رمضان؛ نیز یکی از مناسبت های مذهبی است و به عبارتی دیگر از بهترین ماه ها در اسلام شناخته می ‌شود که در سال یک بار به مدت یک ماه اتفاق می افتد. که از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز یاد می شود. ماه رمضان از دیرباز تا کنون جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته و از آئین های خاصی در میان مسلمانان به ویژه ایرانیان برخوردار است. از جمله ی این رسومات و آئین ها میتوان به پخت نذری در طول ماه رمضان به ویژه شب های قدر، شب نشینی و میهمانی رفتن به مساجد و توزیع افطاری و نذری در بین مردم اشاره نمود.

حال نکته مهم در رابطه با افزایش استفاده از این ظروف این است که، ظروف یک بار مصرف بر روی سلامت انسان ها اثرگذار است و ممکن است باعث ایجاد بیماری ‌ها و مشکلاتی در بین مردم شود. لذا بهتر است افراد در استفاده از این ظروف دقت کافی داشته باشند. این ظروف به سه صورت پلاستیکی یا فومی و آلومینیومی و همچنین با پایه گیاهی تولید و عرضه می ‌شوند که هر یک از این ظروف ویژگی ‌های خاص خود را دارند.

هر ساله با فرا رسیدن ماههای محرم و یا رمضان نذری ها در انواع ظروف یکبار مصرف و یا ظروف پلاستیکی در مساجد و هیئت های مذهبی بین مردم توزیع می شود که شاید استفاده از این ظروف راحت باشد اما استفاده از ظروف پلاستیکی و یا برخی از ظروف یکبار مصرف می تواند سرطان زا باشد. همچنین برای محیط زیست خطرآفرین هستند چرا که بعد از پخش نذری، برخی افراد هستند که ظرف استفاده شده را در خیابان و یا معابر رها می کنند و حتی جوی های آب که پر از لیوانهای یکبار مصرف می باشد که این موارد باعث تخریب محیط زیست و در نتیجه آسیب رساندن به انسان ها و حتی حیوانات می شود.

مشاهده محصولات مانیسا : خرید ظرف یکبار مصرف آلومینیومی

ظروف یکبار مصرف

دانستن این نکات می تواند به سلامت ما و حفظ محیط زیست کمک کند

یکی از مناسب ترین راهکارها برای صدمه نزدن به سلامت انسان ها و حفظ محیط زیست تولید و جایگزین کردن ظروف گیاهی و یا کاغذی و دیگر ظروف به جای ظروف پلاستیکی است البته به شرط رعایت استانداردهای وزارت بهداشت در تولید این نوع ظروف. قدم بعدی، جلوگیری از ریخته شدن پسماندهای ظروف پلاستیکی و یا یکبار مصرف در سطح شهر می باشد که مطمئناً انباشته شدن این زباله ها در سطح شهر زیبا نیست.  به همین دلیل چند سالی می شود که فعالان محیط زیست تلاش میکنند تا با بانیان هیئت ها و نذری ها صحبت کرده و آنها را نسبت به این حجم تولید زباله آگاه کنند و از سوی دیگر سعی بر فرهنگ سازی جمع آوری زباله ها از سطح شهر را دارند. بدین صورت که مردم می توانند با پاکسازی محلات و بخصوص محدوده های بازار، جهت استقبال از محرم و برگزاری هرچه باشکوهتر عزاداری ها و توزیع کیسه ‌های تجزیه ‌پذیر در ایستگاه ‌های صلواتی جهت جمع ‌آوری پسماندها قدمی برای سلامت خود و محیط زیست بردارند. که با این کار هوای پاکبانان شهر را نیز می توانیم داشته باشیم و به زیباتر نمودن شهرمان کمک کنیم.

نکته مهم راجع به استفاده از ظروف یکبار مصرف

درست است که استفاده از ظروف یکبار مصرف راحت است و هزینه کمتری دارد اما این را هم بهتر است یاد بگیریم  و بخاطر بسپاریم که آسایش و سلامتی امروز را به قیمت تباهی و آسیب رساندن به کره زمین نباید به دست آوریم. محرم، رمضان و … ماه های خود سازی و تغییر خصیصه های اخلاقی است. در کنار این موارد می توانند ماه های ترویج فرهنگ های انسانی نیز باشند. بدین صورت که می توانیم با  بهره گیری از آموزه های آن و ایجاد فرصتی در جهت تغییر در برخی فرهنگ های نادرست، جهان بهتری برای نسل های آینده فراهم کنیم.

مطالع مقاله : ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف در کشور های مختلف از سایت مانیسا

کلام آخر اینکه

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه می شود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب  مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.