بررسی میزان مصرف ظروف یکبار مصرف در ایران نسبت به جهانی

ظروف یکبار مصرف

به نظر می‌ رسد، هرگز نمی ‌توانیم از پلاستیک‌ های اطرافمان و آلودگی ناشی از آنها رهایی یابیم. به هر کجا نگاه کنیم، با این مواد سر و کار داریم؛ از قاب مانیتور رایانه گرفته تا ظروف پلاستیکی یکبار مصرف. حجم تولید پلاستیک و کاربرد آن درزندگی روزانه ی مردم بسیار زیاد است. به گونه ای که از سال ۱۹۵۰ تا سال ۲۰۰۲ تولید ۵/۱ میلیون تن پلاستیک به ۲۰۰ میلیون تن رسید، و متاسفانه این مقدار امروزه به ۳۰۰ میلیون تن رسیده و می ‌توان گفت زمین گرفتار اپیدمی پلاستیک شده است.حال تمام این پلاستیک ها در انتها به کجا می رسند؟ بخشی از این پلاستیک ها بازیافت و بخشی از آنها درون زمین دفن میشوند و مقدار بسیار زیادی از آنها که حتی تصورش را نمی کنید، به مسیرهای رودخانه ای و دریایی می رسند و آب ها را آلوده می کنند. پلاستیک برخلاف شیشه، کاغذ، آهن و آلومینیوم براحتی تجزیه و بازیافت نمی شود. از میان ۳۰۰ میلیون تن پلاستیکیکه میزان تولید سالیانه پلاستیک می باشد، تنها ۱۰ درصد آن را می توان بازیافت کرد و این روزها آلودگی ناشی از این میزان تولید سالیانه پلاستیک تبدیل به معضلی لاینحل شده است. اثرات آلوده کننده پلاستیک در محیط زیست را می توان همه جا دید؛ از زمین و اقیانوس گرفته تا انسان و حیوان.

خرید قیمت ظروف یکبار مصرف آلومینیومی از سایت مانیسا تولید کننده ظروف آلومینیومی یکبار مصرف با استاندارد های جهانی و وزات بهداشت .

خرید ظروف یکبار مصرف

سرانه ی تولید و مصرف ظروف پلاستیکی در ایران چقدر است؟

بر اساس گزارش‌ های سالانه بیش از ۱۷۷ هزار تن یعنی ۴ درصد از نفت تولید شده در کشور، صرف تولید مواد پلاستیکی در ایران می ‌شود و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال طول می ‌کشد تا این مواد پلاستیکی تجزیه و نابود شوند. تولید انواع پلاستیک در جهان اثرات مخربی بر محیط زیست و زندگی جوامع بشری گذاشته است. در واقع با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، انسان به سمت تولید موادی روی آورده که علی‌ رغم برخی از کارکردهای مفیدش، ضرر و زیان‌ های جبران ناپذیری را نیز به همراه دارد. طبق آمار، ایران یکی از تولید کنندگان عمده ی ظروف پلاستیکی و تولید زباله از این مواد محسوب میشود، به طوریکه هر فرد در کشور روزانه سه کیسه پلاستیکی را وارد محیط زیست میکند و باید گفت که میزان مصرف پلاستیک در ایران سه برابر بیشتر از میزان مصرف جهانی است، و مهمترین دلیل استفاده ی زیاد از این ظروف، قیمت کم آنها نسبت به ظروف دیگر و کیسه های پارچه ای می باشد.

مطالعه مقاله توصیه ی پزشکان راجع به استفاده از ظروف یکبار مصرف از سایت مانیسا

چرا ایران پنجمین کشور مصرف کننده ی ظروف پلاستیکی در دنیاست؟

از اواسط قرن بیستم میلادی با اختراع محصولی به نام «پلاستیک» دریچه ‌ای نو برای راحتی، امنیت و سلامت مردمان دنیا گشوده شد. محصولی که تولید آن از همان زمان به صورت پیوسته ادامه دارد و گفته می ‌شود بیش از ۹ میلیارد تن از انواع آن در کره زمین تولید و به مصرف می رسد. حال به گفته محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ ها و مراتع ایران هفدهمین جمعیت جهان را دارد، اما با تولید ۵۰۰ هزار تن مصرف پلاستیک در سال، پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک در دنیا محسوب میشود. البته شاید بخشی از مصرف پلاستیک اجتناب ناپذیر باشد، اما روندی که در کشور ما اتفاق افتاده، نگران کننده است و بخشی از مصرف بی ‌رویه پلاستیک به هزینه ‌های مصرف و خرید پلاستیک ارزان ‌تر از متوسط جهانی بر می‌ گردد. که این بالا بودن سرانه مصرف روزانه ظروف پلاستیکی در کشورمان نیز باعث شده تا نام ایران در بین ۱۰ کشور نخست پر مصرف ظروف یک بار مصرف پلاستیکی مشاهده شود و پنجمین کشور مصرف کننده ی ظروف پلاستیکی در جهان شود.

خرید ظرف آلومینیومی تک پرس مانیسا

نتیجه گیری:

طبق آمار جهاني روزانه ۵/۳ ميليون تن زباله در سراسر دنيا توليد مي‌ شود که سهم ايران در اين توليد به ۴۰ هزار تن در روز مي ‌رسد که ۱۵/۱ درصد توليد زباله جهان است. ميزان پلاستيک ‌هاي توليدي در ايران بيش از ۱۷۷ هزار تن در سال تخمين زده مي ‌شود، که براساس آمارهاي ارائه شده هر فرد ایرانی به طور متوسط روزانه سه پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می ‌کند كه امروزه بعنوان يكي از مشکلات زيست ‌محيطي شهرهاي كشور ما به ‌شمار مي ‌روند.و بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در ايران باعث شده تا نام کشورمان نیز در بین ۱۰کشور نخست پرمصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مشاهده شود.

تولید ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

 

چاره ی زباله های پلاستیکی

حال با توجه به حجم وسیع میزان تولید سالیانه پلاستیک ها در دنیای امروز، هزینه جمع آوری آنها از محیط زیست بسیار زیاد و تقریبا غیرممکن است. بویژه ریزپلاستیک های موجود در اقیانوس ها، که با امکانات فعلی نمی توان جمع کرد. بهترین راه حل درباره زباله های پلاستیکی، عوامل پیشگیرانه ای مانند تولید کمتر، محدودیت در مصرف و بهبود بازیافت پلاستیک است. سوزاندن زباله های پلاستیکی، یکی دیگر از راه حل هاست که ۶۰ درصد تجهیزات پلاستیکی پزشکی به این صورت معدوم می شود، اما اگر این کار به روش صحیح انجام نشود، می تواند گازهای خطرناک تولید کند. باید به مردم آموزش داد هیچ گاه کنار ساحل رودخانه یا دریاها زباله بویژه پلاستیک نریزند و حتی با جمع کردن زباله های ریخته شده به پاکسازی محیط زیست کمک کنند. دولت نیز با بهبود وضع بازیافت زباله های پلاستیکی می تواند کمک شایانی به پاکسازی محیط از پلاستیک کند.با مصرف نکردن یک کیسه پلاستیکی در هفته در هر خانواده ایرانی، می‌ توان از مصرف حدود ۸۱۶ میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگيري نمود و میتوان استفاده از شیشه، چوب، کاغذ و … به جای استفاده از ظروف پلاستیکی پیشنهاد داد.

مطالعه مقاله همه چیز راجع به ظروف یکبار مصرف گیاهی از سایت مانیسا

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.